Grote
liedjesschrijvers kunnen van het persoonlijke iets universeels maken.
Het is waarom Prisoner, de nieuwe langspeler van Ryan Adams, een van de
knapste albums uit diens oeuvre is. Dat Adams een specialist is in het
bezingen van liefdesdrama’s was ons inmiddels wel bekend. Zijn
solo-debuut Heartbreaker en de EP’s Love Is Hell I&II vertelden het
verhaal van op de klippen gelopen relaties en wat dat allemaal met een
man doet. Op Prisoner is het drama uitgemond in een trauma. Tijdens het
schrijven verwerkte Adams een pijnlijke, in de media uitgemeten,
echtscheiding. De frustraties en het verdriet hebben geleid tot heftige
gitaaraanslagen (Do You Still Love Me?) en breekbare popliedjes.
Prisoner roept herinneringen op aan de platen die Adams met The
Cardinals maakte (Prisoner, To Be Without You) en ligt muzikaal in het
verlengde van zijn titelloze album uit 2014. Adams knipoogt naar Petty
en Springsteen (de sax in Tightrope) maar is tegelijkertijd volledig
zichzelf. Zijn mooie zangstem draagt het album. Een representatief
voorbeeld hiervan is Shiver and Shake. Op het eerste gehoor een
eenvoudige compositie, maar de emotionele dynamiek in Adams’ stem sleurt
je mee de misère in. Het is waar de klasse van de plaat in schuilt: de
manier waarop intiem verdriet op meeslepende wijze universeel wordt
gemaakt. Na een handvol mini-albums en een coverplaat laat Ryan Adams
weer horen dat hij tot de belangrijkste songwriters van het moment
behoort. De urgente manier waarop hij liefdesleed heeft vertaald in een
verzameling toegankelijke popliedjes is meer dan prijzenswaardig. Vijf
sterren.
Recensent (Mania) |
: Robin Groot |