Op het vijfde album Sand is Balthazar meer groovy dan ooit tevoren. De
band uit Kortrijk is daarmee weer een stap verder gegaan met hun
slepende en relaxte indie-Soul, een richting die is ingeslagen met het
vorige album Fever (2019). De eerste single Losers, met discobeat en
falsetzang, heeft al meteen een heerlijke seventies vibe. Legendes als
Isaac Hayes en Marvin Gaye (ook niet onbekend met België) lijken dan ook
niet ver weg, maar ook Leonard Cohen kijkt goedkeurend mee. Niet eerder
zijn bovendien zoveel drum samples en bass synths gebruikt. De plaat
klinkt fris als het debuut Applause (2010), maar laat ook horen dat de
bandleden zich in een nieuwe levensfase bevinden. Het thema is
rusteloosheid en onzekerheid, als wachten op zand in een zandloper. Een
gevoel dat aansluit bij de surrealistische cover met daarop een
zeeolifant in een wachtruimte (de Humunculus Loxodontus van kunstenares
Margriet van Breevoort). Om de heimwee compleet te maken: het album
wordt ook uitgebracht op cassette.
Tekst redactie mania