Waar luister ik naar? Waar luister ik naar? Het is de vraag die ik
me de afgelopen tijd heel vaak gesteld heb. Heus, ik weet het écht wel.
Ik luister naar Revolver. Een Beatles-album dat toch zeker al zo’n
dertig jaar deel uit maakt van mijn persoonlijke muzikale geheugen. Ik
heb die plaat ontelbaar vaak geluisterd en ben ook heel vaak opnieuw
verrast over de kwaliteit van de nummers. Die informatie wis je dus niet
zo gemakkelijk op je harde schijf. Sterker: die (op één seconde na) 35
minuten uit 1966 leken voor altijd bij me te blijven. En daar ben ik
natuurlijk niet uniek in. Dat geldt voor hele volksstammen
Beatlesliefhebbers.
Maar dan word je ineens geconfronteerd met de 2022-mix van dit album.
Die maakt dat het muzikale geheugen compleet op de kop staat. Feitelijk
kun je weer opnieuw beginnen met het verliefd worden op dit album.
Natuurlijk: Revolver werd door velen al gezien als één van de beste
Beatles-albums. Maar het moet gezegd: deze 2022-Dolby Atmos-mix van
producer Giles Martin en engineer Sam Okell voegt een fenomenale
muziekplus toe.
Soms is het bijna zinloos om over muziek te schrijven. Dan kun je dat
veel beter écht ervaren. Ondergaan. Voelen. In je hart. Bij Revolver
2022 is dat het geval. Dat zit hem soms in een klein fragment. In een
milliseconde. Het fluweelzacht gezongen woordje ‘sleeeeping…’ in I’m
Only Sleeping bijvoorbeeld. Of die bekkenregens in Taxman. Of McCartney
die bijna naast je lijkt te zitten als hij zijn Eleanor Rigby-woorden
gedragen voordraagt. Of de kletterende Indiase tabla in Love To You. Het
zijn stuk voor stuk pareltjes voor het gehoor.
Neem Here, There And Everywhere als ander voorbeeld. Voor mij
persoonlijk is dat al jaren het allermooiste Beatlesnummer. Dat kan dus
niet beter, zou je zeggen. Maar in deze 2022-mix komt de koorzang zo
hard binnen dat tranen alras over de wangen lopen.
En dat is nog lang niet alles natuurlijk. Ik doe een willekeurige graai
uit al het moois dat nog rijker dan voorheen uit de boxen vloeit. Neem
die uiterst verfijnde akoestische gitaar van Yellow Submarine. En
luister eens naar die breed uitgesmeerde lage pianonoten in Good Day
Sunshine. Of de vlijmscherpe Harrison-partij in And Your Bird Can Sing
en de hemelse hoornpartij van gastmuzikant Alan Civil in For No One. De
buitelende gitaarnoten die overheerlijk vermengen met het harmonium in
Doctor Robert. De klaterende handclaps in I Want To Tell You. De
fenomenale slaggitaar van Lennon in She Said She Said. De rauwe
McCartneyschreeuw in Got To Get You Into My Life. De dwingende basnoten
over de repeterende Ringoriff in de hallucinerende dronecompositie
Tomorrow Never Knows. Er is zoveel moois te ontdekken. Het. Houdt. Niet.
Op.
En dan heb ik het nog helemaal niet gehad over de Deluxe-editie of de
Super Deluxe-editie inclusief uitgebreide boekwerken. De
Deluxe-dubbelaar laat extra demo’s horen en brengt een select aantal
muzikale hoogtepunten uit de studiosessies. De Super Deluxe-variant
bevat twee bomvolle albums met alternatieve studiotakes en oefensessies.
Maar ook nog een volledige mono-versie van Revolver en een EP met de
opnieuw gemixte nummers Rain en Paperback Writer. Smullen, smullen,
smullen.
Het album Revolver ontketende in 1966 een terechte muzikale revolutie.
Natuurlijk is er in 2009 al eens een behoorlijke remix geweest. Maar
anno 2022 is er zonder overdrijven een onbetwiste tweede
Revolver-revolutie bij gekomen. Stel je er voor open en deze mix zit
voor minimaal 56 jaar in je hart.