Wie één van z’n beide vorige platen, “Black Crow Blue” of “Blood Like A River”, in huis heeft, zullen we vast niet meer hoeven te overtuigen van de kwaliteiten van de vanuit Tennessee actieve zingende songsmid Nathan Bell. Met die twee albums nestelde de beste man zich immers knusjes in het spoor van gereputeerde collega’s als een John Prine, een Shaver en een Guy Clark. En dat zou bij wijze van introductie eigenlijk al genoeg moeten zeggen. Bell is naar ons gevoel inderdaad ook een hele grote in wording.
Iets wat hij met z’n nieuwe album, z’n de bizarre titel “I Don’t Do This For Love, I Do This For Love” dragende derde ook weer ten voeten uit bewijst trouwens. Een plaat, waarop het, zoals de ondertitel dat reeds aangeeft, voornamelijk draait om “working and hanging on in America”. Waarop Bell zich met andere woorden op de ondertussen van hem bekende poëtische wijze inlaat met “de Amerikaanse werkmens” en diens lotgevallen. Een soort van working class-voyeurisme, dat ook this time around weer bepaald interessant luistervoer oplevert.
Bij het inblikken van “I Don’t Do This For Love, I Do This For Love” kreeg Bell onder meer de hulp van Missy Raines en haar band The New Hip en van Annie Mosher, Craig Bickhardt, Claire Lynch, Don Rigsby, Don Henry en Rachel Brown.
Onze favoriete momenten erop: het messcherpe en aan een werkelijk ijzersterk refrein opgehangen “Stamping Metal (Strike)”, het met Rachel Brown gedeelde en quasi terloops z’n titel echt alle eer aandoende “North Georgia Blues”, de kippenvelballade “Good Morning Detroit” en vooral ook het verhalend sterke en mede daardoor zeer aangrijpende “Jesus of Gary, Indiana”.
Recensie Writteninmusic/Lucky Dice