Tekst writteninmusic.com Cis van Looy
De muzikante heeft een voorgeschiedenis bij plaatselijke
punkrockbands in Grand Rapids, Michigan, Bombara verhuisde naar Oklahoma
en figureerde er in de backingband van Samantha Crain, een zangeres
met Indiaanse roots. De ontmoeting met haar latere echtgenoot Kit Hamon,
eveneens een begaafd multi-instrumentalist en producer opende
perspectieven voor een intense samenwerking bij een reeks langspelers in
eigen beheer die tot dusver helaas nauwelijks buiten de Mid West
geraakten. Het uit 2019 daterende Evergreen bracht daar
verandering in Bombara werd opgepikt door Black Mesa, het onafhankelijke
platelabel uit Tulsa dat voordien werk van Beau Jennings, M. Lockwood
Porter, Tim Easton en John Calvin Abney verspreidde.
Abney was overigens op tournee en bracht tijdens zijn passage in St.
Louis een bezoek aan de huisstudio van het echtpaar en in het
afsluitende Fade, een subtiele bijdrage op Fender Rhodes
klavier en gitaar leverde. Zoals in het verleden zorgt Bombara voor het
subtiele gitaarwerk terwijl Hamon de baspartijen verzorgt en in enkele
tracks als mede componist vermeld wordt.
De met zwierige pedalsteeltonen verrijkte ontspannen honky tonker Moment brengt
je meteen in de juiste stemming. De melancholische, lichtjes
overslaande stem met fluisterende harmoniezang overheerst eveneens in Lonely Walls, droevige mijmeringen verlucht met fraaie gitaargalm in een uitgesponnen outro. Het op vervormde snaren- en toetsenbrij geënte Give Me a Reason klinkt
wat somberder maar het is bovenal een bijzonder aangename teneur die
hier overheerst, aansluitend bij het optimistische motto ‘It All Goes
Up’. Dat tekstfragment werd uit Electricty geplukt en die in een zonnige West Coast sound gedrenkte passage roept een onmiskenbare associatie met de jaren zeventig op.
Bij het langoureuze Get On dwalen mijn gedachten af naar de
California periode van Fleetwood Mac met Stevie Nicks en de betreurde
Christine Perfect in een hoofdrol. Carry the Weight, het melodieuze What You Wanna Here en vooral het met strijkers gelardeerde Curious and Free
sluiten aan bij songwerk van grande dames uit de betere schrijfwerkerij
zoals Gillian Welch, songs die een identieke bevlogenheid uitstralen in
een subtiele, persoonlijk benadering, indringende zang en verfijnde
instrumentatie.