Over het succes van Bon Iver hoeven we
niemand meer bij te praten. Beide albums blijven zelfs jaren na release
steady doorverkopen (meer dan 2 miljoen inmiddels), Justin Vernon alias
Bon Iver pikte in 2011 een Grammy mee en als extra nabrander coverde
Birdy ook nog met Bon Iver’s ‘Skinny Love’ een dikke hit bij elkaar.
Maar het succes deed Justin niet alleen maar goed, het deed hem ook
wankelen en twijfelen. Maakte hij muziek om het succes of wilde hij
juist muziek maken ongeacht het succes? Vernon ging door een diep dal op
zoek naar z’n zuivere ik en naar inspiratie en naar sense in his music.
De missie is gelukt, want ’22, A Million’ is het avontuurlijkste Bon
Iver album tot dusver geworden. Een verzameling heilige momenten kun je
haast zeggen, een liefdesbrief over gekwelde liefde en de redding ervan.
Over subtiele context en intense herinneringen. ’22, A Million’ is
bijna een eindceremonie van een boeiende ontwikkeling gemaakt door één
van de meest eigengereide, zelfstandige en unieke muzikanten van deze
tijd. De tracks hebben nauwelijks titels, maar in plaats daarvan een
combinatie van cijfers, woorden, leestekens en lettertypen. De
vergelijking met bijbel hoofdstukken dringt zich op en dat versterkt de
mythische werking alleen maar. Dit album gaat over vriendschap, liefde,
leven en empathie… Music is a pathway that allows us to listen to
ourselves and the people that surround us. It is a pathway to
understanding that actively creates change in real-time. Music even in
its most intimate moments, is a pathway between us all.