Zoals de titel al doet aangeven is dit album een verzameling aan covers die voor de 49-jarige allemaal van betekenis zijn. Van Frank Ocean tot aan Nick Cave, elf tracks vertaald door Chan. Zo is er het essentieel mooie These Days van Jackson Browne, welke zij al eerder bij optredens gebruikte als intro op haar track Song To Bobby, dat zij als ode aan Bob Dylan schreef. Die eerste paar klanken van de intro, en je weet, ja, dit is Chan. Alleen zij kan dit zo teder en doordringend brengen. Het album eindigt met het prachtige I’ll Be Seeing You van Billie Holiday waarin velen Marshall voorgingen in het creëren van een eigen versie. Alleen de reïncarnatie die Chan hier ten gehore brengt is uniek; alsof de tekst vanuit Billie via Chan terug naar Billie worden gebracht. Een reïncarnatie die zijn thuis vindt in het hier en nu, door eerst naar het verleden te zijn gegaan. Verzwaard. De significante piano klanken; zacht en ferm tegelijk. Dit is Cat Power, twaalf keer. Vanuit een artiest, naar een artiest. Je komt thuis in haar stem, de ingebedde rust, de gepolijste ruwheid, de klanken van haar gitaar. De ruimte die blijft, is gevuld met geaarde verwondering. Een album dat meer dan lof verdiend voor deze twaalf wedergeboorten.
Door Linda Rettenwander - Mania
Cover songs have always occupied a crucial place in the Marshall canon, and Covers completes a trilogy of sorts, following beloved past Cat Power collections Jukebox (2008) and The Covers Record (2000). While she frequently delights and surprises with the songs she chooses to cover, it’s Marshall’s total commitment to the performance - imbuing the songs with a creative singularity that rivals her original work - that make Cat Power covers so special. Says Pitchfork, Marshall can “rearrange a song simply by squinting at it.”
Produced in its entirety by Marshall, Covers features fully reimagined songs by Frank Ocean, Bob Seger, Lana Del Rey, Jackson Browne, Iggy Pop, The Pogues, Nick Cave and The Replacements and more, plus an updated rendition of her own song “Hate” from The Greatest (2006), retitled “Unhate” for this album.