Tekst Wiebren Rijkeboer Altcountry.nl
Het laatste nummer van Lee Claytons Naked Child – If I Could Do It
(So Can You) – vat de drijfveren van de in Alabama geboren en in
Tennessee opgegroeide singer-songwriter uitstekend samen en is te
beschouwen als zijn stemverklaring, zijn reason to be.
I was twenty-two, married with a nice executive smile
A briefcase and a job I could not stand
Rusteloosheid en een hang naar avontuur drijven Lee Clayton weg van
een normaal gezinsleven. Het is uiteindelijk de schier eindeloze
verveling die Clayton dwingt zijn vrouw te verlaten. Hij besluit dat het
genoeg is en dat er maar twee dingen zijn die hij echt wil doen:
muzikant of straaljagerpiloot. Het wordt het laatste.
I crossed the line in April nineteen sixty-seven
And I left a wife crying in the sunshine
But I have always wanted to fly
At twice the speed of sound and I did
Drie jaar lang is Lee Clayton piloot in dienst van de luchtmacht en
maakt honderden vlieguren in Voodoo’s en Starfighters. Als Lee Clayton
eind 1969 de Air Force verlaat, heeft hij talloze songs geschreven en
gaat hij op weg naar Nashville, zijn volgende droom najagend. Het is een
hard leven daar in Nashville, een hard leven voor een beginnende
singer-songwriter.
I moved on down to Nashville
Sleeping on the floors
Living like a dog and gettin’ God damned
But I was doing what I do
Clayton leeft drie jaar zonder dak boven zijn hoofd, pikt elke avond
een meisje op om de nacht mee door te brengen en als dit mislukt is zijn
auto zijn bed. Via een bevriende muzikant krijgt Waylon Jennings
Claytons Ladies Love Outlaws in handen en vanaf dat moment keert het tij
voor de aan vrouwen, tequila en cocaïne verslingerde Clayton. Claytons
gelijknamige debuut-lp verschijnt in 1973, maar doet hoegenaamd niets in
Amerika. Teleurgesteld keert Lee Clayton volledig in zichzelf en brengt
een jaar door tussen de joshua trees in de Californische woestijn en
specialiseert zich in watching sundowns. Na deze introspectieve periode
keert Clayton terug naar de bewoonde wereld en wil zijn songs nog een
keer op de mensheid loslaten. In Los Angeles komt Clayton in contact met
de Ierse gitarist Philip Donelly, die een katalysator zal blijken te
zijn in Claytons Capitol-periode. Een uiterst creatieve periode die het
drieluik Border Affair (1978), Naked Child (1979) en The Dream Goes On
(1981) oplevert.
Met producer Neil Wilburn en Claytons 6-koppige begeleidingsband,
onder aanvoering van de sublieme Donelly, en met gastrollen van bassist
Klaus Voorman (The Beatles, Lou Reed) en J.J. Cale worden de opnamen
voor Naked Child gemaakt in zowel LA als Nashville. Half december ’78
zijn de opnamen bijna voltooid, maar dan krijgt de eigengereide Clayton
onenigheid met producer Wilburn en is rechterhand Donelly op
familiebezoek in Ierland. In blinde paniek steelt Clayton de tapes uit
de studio en smokkelt ze een vliegtuig naar Ierland in. Het vliegtuig
vertrekt echter niet vanwege zware sneeuwval, zodat de tapes op
Amerikaanse bodem blijven – onder Claytons bed. Na drie maanden
getouwtrek met platenmaatschappij Capitol besluit Clayton te capituleren
en de tapes in te leveren en aldus Naked Child af te maken.
Naked Child is opgetrokken rond Claytons bespiegelende en
zelfreflecterende songs en sublieme countryrock, die meer Texas- en
Westcoast-invloeden verraadt dan in het meer traditionele Nashville
gebruikelijk is. De epische nummers zijn dan ook getoonzet in een
rock-format, waar er vooral een hoofdrol is weggelegd voor het gierende
en gillende gitaarspel van Philip Donelly. De composities van Clayton
zijn ijzersterk en worden perfect ondersteund door diens onderkoelde en
macho voordracht – van de zelfverzekerde ladiesman en ex-fighterpilot
waar Clayton zich op voorstaat. Maar het fraaie gitaarspel van Donelly
in If I Could Do It (So Can You), 10,000 Years/Sexual Moon en vooral in
het klassieke I Ride Alone is werkelijk the top of the bill; het
verleent Naked Child een buitengewone status, dat van een topalbum. Lee
Claytons idioom is gebaseerd op fatalisme, egoïsme en hedonisme;
Claytons personages doen wat ze moeten doen, vertrouwen alleen op
zichzelf en zijn zich bewust dat wie wind zaait, storm zal oogsten. En
spijt is iets voor zwakkelingen. Van de southern-rock boogie Saturday
Night Special tot de epische en bezwerende rocker I Ride Alone en de
akelig defaitistische songs I Love You en A Little Cocaine, Naked Child
is gevariëerd, spannend en fel realistisch. Clayton zet een wereld neer
van verval, liefdeloosheid, drank en drugs. Maar onder al die bravoure
en machismo bevindt zich de puurheid van het naakte kind: I am but a
naked child composed of pure white light.
Op 17 maart 1981 neemt Clayton een besluit: ‘I decided that I had
gone as far as I could go at that point in time, so basically I
stopped.’ Eén overbodige studioplaat verschijnt er nog in 1994, gevolgd
door een even slecht live-album. Zijn in 1981 genomen besluit maakt Lee
Clayton tot een ware cult-hero.