De eerste kopers krijgen er een gratis Totebag bij
Een tokkelende akoestische gitaar. Een fladderende vioolpartij. Een
gortdroge snaredrum. En dan die feilloze kopstem van Mark Oliver
Everett, alias ‘E’ om het helemaal af te maken. The Deconstruction, het
titelnummer van het nieuwe album van Eels brengt de luisteraar binnen
luttele secondes weer in vervoering. Het is die geweldige ‘mood’ die
Eels heet. Want Eels is meer dan muziek luisteren; Eels is een gevoel.
Al twaalf albums lang. Heel af en toe zijn die albums goed, maar veel
vaker fantastisch. Ook dit wapenfeit voegt zich met gemak bij de laatste
categorie. Het tweede nummer Bone Dry bijvoorbeeld, combineert een Suzy
Q-achtige drumpartij met een filmscore-sfeertje. Bij Eels weet je dat
de muziek nooit verveelt. Dat componist E altijd een eigenzinnig
(‘Shooby-dooby-dooby’, ‘Sha-lala’) van liedjes schrijven heeft. U
begrijpt: de verslaving aan dit album begonnen. Het instrumentale
niemendalletje The Quandary is vervolgens een opmaat naar het intieme
Premonition (voorgevoel) dat handelt over hoop. Daarna gaat het van de
sfeervolle samples die Rusty Pipes omarmen, naar de klassieke touch van
The Epiphany en de gegarandeerde singlekandidaat Today Is The Day. En
dan zijn we nog niet eens op de helft. Sfeervolle instrumentaaltjes
(Coming Back, The Unanswerable), een verslavende, zeer dansbare
Propellerheads-achtige track (You Are The Shining Light) en een stel
lieve pianotracks (Archie Goodnight en There I Said It) leiden
meesterlijk naar de finale voordracht In Our Cathedral. Oef. Wát een
plaat.
Recensent Mania
: Dennis Dekker