Hoe donker, geïsoleerd en bevreemdend 2020 ook moge zijn en aanvoelen,
bij de aankondiging van de nieuwe Fleet Foxes gloorde er bij mij direct
enig licht aan de horizon. Overigens los van het feit dat eerdergenoemde
termen net zo makkelijk verweven kunnen zijn met de muziek van zanger
Robin Pecknold en zijn kompanen Skyler Skjelset, Casey Wescott,
Christian Wargo en Morgan Henderson. De drie voorgangers zijn allen
zowel beeldschoon als betoverend, maar als luisteraar kun je net zo
gemakkelijk wegkwijnen in zelfmedelijden of jezelf in een diepe slaap
huilen terwijl je dacht dat je tranen op waren. Kept Woman, If You Need
To Keep Time On Me, Sim Sala Bim, Tiger Mountain Peasant Song: who’s
cutting onions? Op Shore lijkt het beste van het eerdere werk samen te
komen, al blijven de langgerekte arrangementen ditmaal achterwege. De
plaat werd op dinsdag 22 september uitgebracht, exact om 15.31 uur. Het
begin van de herfst, maar ook het einde van een bizarre, roerige zomer.
Shore behelst vijftien korte - op het vijf minuten passerende Cradling
Mother, Cradling Woman na -, lichtvoetige nummers die qua woorden,
ambiance en instrumenten dartelen als nooit tevoren. Liedjes die evenzo
als een deken van rust neerdalen, zoals op het buitengewoon mooie
Sunblind, Featherweight en Quiet Air / Gioia. Met dank aan het fenomeen
Chris Bear van Grizzly Bear voor de nodige ritmische drumaccenten, ook
hoorbaar op Jara en Can I Believe You. De lockdown heeft Pecknold naar
creatieve hoogtepunten gedreven. Shore is in alles de ultieme
herfstplaat.
Door Jelle Teitsma Mania