Geschreven door:
Dick Hovenga (writteninmusic.com)
Vijf jaar na het meesterlijke Starfire is het Noorse Jaga Jazzist dan eindelijk terug met Pyramid.
Een fascinerend nieuw en atmosferisch album dat, niet verwonderlijk,
daardoor hun eerste is voor hun nieuwe platenlabel Brainfeeder (het
label van Los Angeles grootheid Flying Lotus).
Het Noorse Jaga Jazzist blijft een moeilijk te plaatsen band. Je zou
bij het horen van hun naam ze toch de jazz in plaatsen maar met elk
album lijken ze daar verder vanaf te staan. Al zou je de vrijheid die ze
in hun composities nemen dan natuurlijk wel aan het genre kunnen
verbinden. Maar de sound van de band heeft al net zoveel electronic,
post-rock en psychedelica in zich.
Op Starfire
creëerden ze een sound die zo uitdagend vol en wonderlijk indrukwekkend
was dat we het als een meesterwerk konden omschrijven. Ook duidelijk
was dat het album de overtreffende trap van virtuositeit in
stijloefening was en het einde van wat je in de studio met dit 8-koppige
gezelschap zou kunnen bereiken. Het einde van een muzikaal tijdperk, om
het zo maar te zeggen.
Op Pyramid vinden we de band organisch naar composities met
meer lucht en ruimte trekken. De virtuositeit is natuurlijk gebleven.
Het is echt ongelooflijk wat deze band kan, hoe geweldig deze muzikanten
kunnen spelen en hoe ze de composities, geschreven en geconstrueerd
door multi-instrumentalist (gitaar, pedal steel, klarinet, sax,
keyboards, synthesizers, vibrafoon, piano en programming) Lars Horntveth
naar de grootste hoogten weten te brengen.
Maar broer Martin (drums, percussie), zus Line (tuba, althoorn,
euphonoium, fluit) en Marcus Forsgren (elektrische gitaar), Even
Ormestad (bas), Erik Johanenessen (trombone) Øystein Moen (keyboards) en
Andreas Mjøs (vibrafoon, gitaar, marimba) hebben hun sporen over de
afgelopen jaren 30 jaar (Jaga Jazzist startte in 1994) natuurlijk al
dubbel en dwars verdiend. En al helemaal als je zulke vernuftige
vreselijk knap door elkaar heen vervlochten composities als die van hun
band speelt.
Pyramid is een album als geen ander, van een band
onvergelijkbaar met andere. In vier composities trekt de band een
muzikale wereld door die uitdagend, fascinerend, elektronisch en
organisch klinkt tegelijk hartverwarmend voor eenieder die van super
avontuurlijke muziek houdt. Het is zo bijzonder, hoe de composities laag
over laag opbouwen, in steeds rijkere klanken en sferen.
Pyramid, voor de eerste keer door henzelf geproduceerd en
glansrijk in sound, werd in nog geen twee weken opgenomen met steeds
sessies van 12 uur per dag. Waar Starfire ingenieus in elkaar
werd gezet en echt elke muzikale beweging werd toegepast om een perfect
album te krijgen, was de sfeer voor het nieuwe, ondertussen alweer
negende album van de band, losser en vrijer. Een sound die meer
organisch klinkt en waar de band ook echt als samenspelende band klinkt.
Het openingsstuk Tomita is gelijk van een zo groot volledig
wegblaasgehalte dat je die gelijk weer wilt opzetten. Eén compositie
waarin al zoveel meer gebeurt dat veel andere bands op een heel album
niet voor elkaar krijgen. Fascinerend laag over laag opgebouwd met volle
aandacht voor de instrumentatie waarbij elke nieuwe muzikale wending
weer nieuwe verrassingen herbergt. Overweldigend en hartveroverend.
In totaal kent Pyramid maar 4 stukken waarvan de albumopener
bijna 14 minuten wegtikt, twee dik 8 en één nog dik 9 minuten. En zoals
al eerder verteld, er gebeurt steeds zo verschrikkelijk veel, de
composities zijn zo gevarieerd en onvoorspelbaar, dat je het idee hebt
zoveel meer muziek binnen te krijgen.
Zo’n track als Spiral Era is ook zo buitengewoon goed en
buitenissig van kwaliteit. Er gebeurt weer zoveel, er wordt zo geweldig
naar een climax geduwd en er wordt zo fantastisch gemusiceerd. Wat een
rock-stuwende kracht gaat er toch steeds van de gitaar, bas en drums
uit. Wat een fantastische groove. Al net zo muzikaal overrompelend is
ook The Shrine. Lekker vol op blazers ingezet met een mooie
atmosferische bandklank en met extra percussie uitgezet. Hoewel de sound
zeker geen afrobeat is, kan de verbeelding wel gelijk de titel naar
Fela Kuti verzetten.
Apex, de afsluittrack van het album, heeft de meest
elektronische sound van het album met z’n door synths gedreven klanken
en wederom absoluut briljant in opbouw. De compositie heeft een aan de
vroege synthesizerjaren verwante sound (denk Moroder, Vangelis, Jarre)
waarover de band dan weer de toekomst intrekt. Ongelooflijk hoe de band
vanaf halverwege de compositie aan een climax begint en deze
onnavolgbaar de ruimte intrekt. Wat een ongelooflijke prachttrack ook
weer.
Pyramid bewijst dat Jaga Jazzist één van de meest
interessante en belangwekkende bands van de afgelopen jaren is met een
volledig eigen sound. Een band die in al haar virtuositeit organisch
weet te klinken en daarin uitdagend en avontuurlijk maar niet moeilijk
klinkt. Onvoorstelbaar knap en indrukwekkend. Pyramid is een
uitzonderlijk goed album, wederom een tijdloos meesterstuk, dat alle
aandacht verdient. Absoluut één van de allerbeste albums van 2020.