Kaoru Ishibashi is de naam achter het eenmansproject Kishi Bashi.
Deze uit Seattle afkomstige multi – instrumentalist met Japanse
voorouders laat al voor de vierde keer een ontroerende indruk achter. Omoiyari
bevat schone kleine folky luisterliedjes. De albumtitel is vrij
vertaald een Japanse benaming voor klantenwinning, waarbij de behoefte
van de consument, hier dus de luisteraar centraal staat. Je talenten tot
inlevingsvermogen te gebruiken om er samen beter van te worden.
Blijkbaar ervaart de muzikant een dringende behoefte aan
kennisoverdracht om anderen in hun levensbeleving te verbreden. Zo
klinkt het allemaal erg spiritueel en new age gericht, maar er moet hier
eerder gedacht worden aan dinvulling gezien vanuit een andere
cultuurperspectief. Noem het een vanzelfsprekende overdracht van
generatie op generatie van de kernbegrippen waarden en respect. Iets wat
hier in Nederland ook krampachtig gepoogd wordt te idealiseren, en daar
in Japan nog steeds hoog aangeschreven staat. Hierdoor ga je anders
naar de met wierrook benevelde singer- songwriter droomplaat kijken.
Het is een typerende Westerse kleine liedjesplaat, maar dan wel
vanuit het Oosterse gedachtengoed benaderd. Naast de sprankelende gitaar
is er ook ruimte voor een breder assortiment aan instrumenten.
Ishibashi kan ook aardig viool spelen, en verder krijgt hij hulp van
Mike Savino op bas en banjo, en Nick Ogawa voor de stemmige cello, die
het een orkestraal tintje geeft. De hoge zangpartijen sluiten aan bij de
baanbrekende indiefolkplaten van Bon Iver, Red House Painters en Great
Lake Swimmers. Ook hier overheerst het backpackers gevoel van een te
zijn met de natuur. Een vorm van avonturisme waarbij vaak gepoogd wordt
om met jezelf in het reine te komen. Bezinning die ook treffend centraal
staat in de cult movie Into The Wild. Song For You is met het
fluitend gedeelte het toegankelijke prijsnummer, welke vreemd genoeg
niet als single is gepresenteerd. Prachtig qua opbouw met een rockende
gitaar welke er een aangename eighties flow aan geeft.
In de vorm van verhaaltjes benadrukt hij zijn kijk op de wereld. Het
begint in eerste instantie als een kinderlijk sprookje, waarin de nodige
symboliek in verwerkt zit, welke inzicht op het hedendaagse leven
geeft. Op bijna traditionele wijze verwerkt hij hierin een grotere
boodschap. Het is tevens de soundtrack bij de door Ishibashi afgeronde
gelijknamige film, waarbij de Japans Amerikaanse gemeenschap tijdens de
Tweede Wereldoorlog centraal staat. Immigranten die uiteindelijk hun
bestaan in dit nieuwe thuisland opbouwen, zonder gepraat over
weggestopte oorlogstrauma’s. Psychische hulp ontbreekt, waardoor het
getekende onverwerkte littekens op de ziel achterlaten. Nog steeds
koppelbaar naar het heden, waar soldaten een innerlijke strijd met
posttraumatische stressstoornissen voeren, opgelopen tijdens oorlogen.
Penny Rabbit and Summer Bear laat zich gemakkelijk tot een
ontmoeting tussen twee personen herleiden die beiden een andere
cultuurbeleving en geloofsovertuiging hebben. Nadrukkelijk komt hier het
verlangen naar wederzijdse acceptatie naar boven in een maatschappij
waarbij iedereen gelijk is. Het hier op aansluitende F Delano
benoemd de machtsstrijd tussen wereldleiders. Eigenlijk geven deze
eerste twee tracks een perfecte samenvatting weer van waar het om
draait. Thema’s die gedurende Omoiyari terug blijven komen.
Ondanks het duidelijke standpunt is het zeker geen aanvallende plaat,
integendeel. Hoopvol kijkt men uit naar een vredige samenleving, waarbij
er vanuit de kern gewerkt dient te worden. Dicht bij jezelf. Door de
luchtige presentatie geeft Ishibashi de luisteraar de regie in eigen
handen. Bij de een zal het lekker als een zomerse plaat met pakkende
refreintjes wegluisteren, terwijl iemand anders juist meer waarde aan de
teksten hecht. Hiermee speelt de uitvoerder dus op de behoeftes van de
consument in, en is het geslaagd tot het begrip Omoiyari terug te herleiden.