De Belgische zangeres Melanie de Biasio maakte aan het begin van
2014 een onuitwisbare indruk met No Deal. Op haar tweede plaat sloeg de
muzikante uit Charleroi een brug tussen Billie Holiday en Portishead en
maakte ze een plaat die je na één keer horen nooit meer wilde vergeten.
Na het tussendoortje Blackened Cities (met één complexe track van 25
minuten) keert Melanie de Biasio nu terug met Lillies. Waar ze op haar
vorige platen een beroep deed op gelouterde jazzmuzikanten, keert ze op
Lillies terug naar de basis. Melanie de Biasio sloot zich voor haar
nieuwe plaat op in een kleine kamer zonder ramen en had genoeg aan haar
computer en een goedkope microfoon. Lillies klinkt hierdoor anders dan
No Deal, maar Melanie de Biasio heeft de sterke punten van haar vorige
plaat behouden. Ook op Lillies maakt de Belgische muzikante donkere
muziek vol onderhuidse spanning en ook dit keer snijdt haar geweldige
stem keer op keer dwars door de ziel. Het vertrouwen op eenvoudige
middelen heeft de songs van Melanie de Biasio alleen maar intiemer en
indringender gemaakt en hoe vaker je ze hoort hoe onmisbaarder ze
worden.
Recensent Mania |
: Erwin Zijleman |