Je kan van Moby vinden wat je wilt (hij belandde onlangs na het
uitbrengen van zijn memoires Then It Fell Apart in een onfris relletje
met actrice Natalie Portman), de beste man levert een dezer dagen wel
zijn 17de album af. Hoed af, voor alles omdat zijn muziek immer – het
ene album glansrijker dan het andere - de toetssteen der kritiek
doorstaat. Dat doet ook All Visible Objects. De verzameling van elf
(politiek geladen) nummers van meer dan vijf minuten, met twee
uitschieters richting de tien minuten, brengt de electronic dance van
Moby uit de jaren negentig in herinnering en laat de downtempo-stijl van
het album Everything Was Beautiful, and Nothing Hurt (2018) juist weer
los. Medewerking kreeg Moby van een mengelmoes aan topmusici, onder wie
Compton-rapper Boogie, Dead Kennedys-drummer D.H. Peligro, dub-dichter
Linton Kwesi Johnson, zangeres Apollo Jane en singer-songwriter Mindy
Jones.
Je kan van Moby nog steeds vinden wat je wilt, maar niet dat hij niet
geëngageerd is. Zoals al eerder, vloeit ook de opbrengt van All Visible
Objects direct door naar instellingen die zich inzetten voor ‘een betere
toekomst voor alle levende wezens op aarde’. Nog een detail: ontleende
Moby zijn artiestennaam al aan de roman Moby-Dick van de Amerikaanse
schrijver Herman Melville, de albumtitel refereert weer aan een citaat
uit dat boek. Moby, echt naam Richard Melville Hall, is een
oud-oud-oudneef van de schrijver.
Recensent mania
|
: Cees Visser |