James Brown heeft onder meer als bijnamen Soul Brother No.1 en The
Hardest Working Man in Showbusiness maar deze twee eretitels zouden
evengoed kunnen gelden voor de in 1941 te Vernon, Alabama geboren
Wallace Daniel Pennington die na diverse herdopingen uiteindelijk zijn
zeer succesvolle (Southern) country soulklassiekers als Dan Penn
ondertekent en laat vastleggen bij de publishers. Gezien het aantal
covers (Otis! Aretha!) inmiddels van zijn al dan niet in collaboratie
geschreven wereldhits (vaak met sessietoetsenman Spooner Oldham) was dat
verstandig, al kon de jong volwassen Dan Penn begin jaren zestig nog
niet bevroeden dat hij al snel geschiedenis zou schrijven als architect
van het genre met dank aan zijn jeugdige kerkbezoek en voorliefde voor
Ray Charles, bluesman Jimmy Reed en Elvis, met wie Penn geportretteerd
staat in Chips Momans American-studio in Memphis ten tijde van Presleys
comeback en waar Penn de kunst van het produceren perfectioneerde na
zijn toch ook al voorspoedige jaren bij de Fame Studio van Rick Hall in
Muscle Shoals. Helaas verstoort de moord op Martin Luther King deze
liefdevolle balans tussen zwarte vocalisten en blanke
producers/songwriters.
Dan Penn schrijft, produceert maar debuteert als uitvoerend artiest pas
in 1973 met Nobody's Fool waarop hij zelf prachtig gloedvol zingt. Blue
-eyed soul, noemt men dat wel. Hij blijft altijd schrijven maar recycled
dan op magistrale wijze zijn eigen oeuvre in 1994 met zijn twééde
soloplaat Do Right Man, een tweede regelrechte klassieker. Eind jaren
negentig op tour met Spooner Oldham ('slechts' piano, gitaar, die
stemmen en de zelfgeschreven(!) encyclopedie van de soulmuziek ter
beschikking , ook op cd en DVD), producties voor Irma Thomas, The
Hacienda Brothers en Bobby Purify en diverse archiefuitgaven (Ace
Records bedankt! en heden - driewerf hoera! - dus Living On Mercy met
nieuw materiaal vol tijdloze kwaliteit van deze levende legende. Check
it out now, the funk soul brother!
Recensent mania
|
: Albert Jonker |