St. Germain brengt zijn derde album uit; Real Blues. Een album dat acht
nieuwe nummers telt die elk een waar kunstwerk an sich zijn. Hoewel de
naam St. Germain mogelijk gedachten oproept waarbij associaties met een
zonnige zondagochtend op een balkon inclusief zwarte koffie, een
croissant en de Le Monde automatisch gevisualiseerd worden, geeft de
eigenlijke naam van de man die schuilgaat onder St. Germain een heel
andere indruk. Ludovic Navarre. Hierbij flitsen er toch eerder beelden
langs van een Rus met bontmuts die op weg is naar zijn werkkamer waar
hij over een krakende houten vloer naar zijn piano loopt om te werken
aan een melancholische symfonie. Goed, back to St. Germain. Vijftien
jaar hebben we moeten wachten op dit nieuwe album. Automatisch vraag je
je af of er in zijn vorige album genaamd Tourist wellicht een hidden
message zat, want waar is St. Germain al deze tijd geweest? Gefascineerd
door Afrikaanse muziek bracht Navarre veel tijd door in de meer
Afrikaanse wijken van Parijs waar met hij onderzoek deed naar met name
de traditionele Malinese muziek die hem inspireerde voor Real Blues. De
in 1973 geboren Fransman werd vooral bekend door zijn eerste album dat
werd uitgebracht in het einde van de jaren negentig waarin St. Germain
zich in dezelfde beweging bevond als Daft Punkt en Cassius. De artiesten
die house wisten te mixen met electro en acid jazz. St. Germain is
terug. En hoe. Jazz, dub, hiphop, dance en blues. Real Blues heeft het
allemaal.
Recensent
: Linda Rettenwander