Of het nu die belachelijke Disco Demolition Night was op 12 juli
1979 of de vermeende leeghoofdigheid van dit fenomeen, feit is dat de
populariteit begon te tanen eind jaren zeventig. Het uitgaansleven in
New York, immer bevolkt door trendsetters, gaf 'hun' dansmuziek een
welgeplaatste schop richting de Bronx, alwaar de dan net ontsproten hip
hop elementen uit de (Duitse) electro gebruikte, iets wat het
contemporaine Yellow Magic Orchestra deed vanuit Japan. Zo ontstond
altesaam een creatief en hoogst aanstekelijk brouwsel dat we electronic
boogie noemen, waarbinnen good old disco best nog wel herkenbaar was
overigens. Opkomende (electro) pioniers - zo bleek later - als Maurice
Starr en zijn broer Michael Jonzun, Arthur Baker (hier excellerend met
Let's Get Nice van Glory, daterend van nog voor Planet Rock en Jonzun
Crew!), Timmy Regisford (zie Body's Have Your Cake hier) en producer
Alan Shivek (van Tom Moulton!) vormden zo weer een vroeg concept voor de
latere housemuziek. Sublabel Posse Records werd er speciaal voor
opgericht in 1979 door het ervaren Spring Records. Beiden hebben een
prachtig logo dat staat voor een van de meest creatieve periodes in de
dansmuziek. Klassiek feel-good spul bijeen geraapt, jammer dat David
Mancuso en Larry Levan dit niet meer meemaken.
Recensent mania
|
: Albert Jonker |