Nieuwigheidje of bedreiging voor orkesten, zo beschouwde het
publiek hoofdzakelijk die koude en harteloze synthesizer in de jaren
zestig en zeventig terwijl een hoop pionierende artiesten al beter
wisten zoals Pink Floyd, die op Ummagumma de VCS3 van geoloog Peter
Zinovieff gebruiken evenals diverse Krautrockers, Todd Rundgren en
Bowie. Of Herbie Hancock (Headhunters) en Joe Zawinul in Weather Report
(Mr. Gone) die ons doen wennen aan het geluid van de ARP. Rond 1980
worden Korgs, Moogs en Rolands betaalbaar voor iedereen en gaat de
Britse post-punk beweging volop aan de haal met dit nieuwe speelgoed en
lijkt te willen bewijzen dat er wel degelijk moderne en mooie muziek kan
klinken met emotionele lading uit die bedrading. Sealand van OMD en
WXJL van The Human League zijn exemplarisch hier op The Tears Of
Technology tussen vele andere grote namen, pioniers en obscuriteiten die
tesaam tot nieuwe inzichten leiden en de popmuziek met nieuw elan
verder de jaren tachtig in hielpen. De meestersamenstellers van Saint
Etienne zijn duidelijk weer herenigd bij Ace Records!
Recensent mania
|
: Albert Jonker |